Урок развития навыков говорения по теме ?Shops and shopping?, 
5 класс

Ход урока

I. Организационный момент. Приветствие
- Good morning, boys and girls! 
I am glad to see you /We are glad to see you too/
- Today we have some guests. Let?s say ?Good morning? to them!

II. Целеполагание
-Open your books at page number 106. Look at the pictures, please. What do you see?
What will we do today? /Предполагаемый ответ учащихся: 
- talk and read about shopping; 
- make up the dialogues and act out them;
- learn to ask for the information, where and what people can buy.
 
- And what do you know about our theme?
/- names of shops and products; types of shops/

III. Фонетическая разминка. 
- Before speaking, let?s read a poem about shops! Listen to me and repeat after me!
Bill?s shop is big,
Tom?s shop is small,
But poor little Jack 
Has no shop at all.

Bill?s shop is white,
Tom?s shop is grey
They go shopping
Almost every day! 

- How can you translate this poem?

IV. Активизация изученной лексики и введение новых слов 
- I have some cards. Look at the board! Read the words correctly (Работа с карточками. Учащимся необходимо правильно прочитать названия магазинов). 
- Thank   you! You read all names of shops right. 
- Now you can see some products. Name the shop, where you can buy these things, using a preposition! (Работа с презентацией ?Going shopping?)

V. Практика монологической речи
- Let us describe the picture on page 106. What type of shop is Brown?s? /It?s a bookshop/
- Where?s it and which floor is it on? 
- Давайте назовем местоположение магазинов, используя названия магазинов, расположенных рядом  и названия этажей. Мы знаем, что первый этаж англичане называют ground floor, a второй этаж - the first floor. Поэтому магазин Brown?s  находится on the first floor, на втором этаже. 
/It?s next to the clothes shop on the first floor/
- What type of shop is Diana?s? /It?s a jeweller?s/ Where?s it and which floor is it on?
/It?s next to the fast food restaurant on the ground floor/
- What type of shop is Benny?s? Where is it? /It?s a shoe shop. It?s next to the florist?s on the first floor/  
- What type is Top Hits? /It?s a record shop. The record shop is next to the chemist?s on the ground floor/ etc.

VI. Этап закрепления активной лексики в речи. Практика диалогической речи
- Children, are you ready to make up the dialogues? /Yes, we are ready/
 Imagine that you are at the mall! Try to make up your own dialogues and act out them, using the model of the ex. 1b at page 106. Read please the example. 
Составьте подобные диалоги, используя образец в учебнике (образец диалога продублировать на доску)

VII. Этап ознакомительного чтения
- Часто после посещения магазина мы с вами делимся с друзьями о том, что приобрели. Давайте поработаем с диалогом на стр. 107-й.
- Look at the dialogue of the 2nd exercise. Listen to the dialogue between Kelly and Emma. 
- Какие слова в этом диалоге показывают, что покупки уже были сделаны? (was, were).
- Какие слова нам подсказывают, что Эмма была в магазине в определенный день? (yesterday). Соответственно, мы можем с вами сказать, в каком времени  составлен данный диалог? (в Past Simple)
/При наличии времени работаем с утверждениями к диалогу на уроке/ 
- Read and mark the sentences 1-5 True or False. You?ll have 2 minutes, then I?ll check up. 

VIII. Подведение итогов урока. 
- Our lesson is going to the end. We?ll finish our work next lesson. 
At home read this dialogue please and learn by heart the dialogues in your notebooks. Подготовьте дома чтение данного диалога на контроль и  выучите составленные в тетрадях диалоги.

- Look at the tasks of our lesson again. Did we read and talk about shopping? (Yes, we did)
- Did we make up the dialogues and act out them? (Yes, we did)
- Did we learn to ask for the information, where and what people can buy? 

Yes, we have done all the tasks of our lesson.
- Our lesson is over. You worked very hard! Thank you and have a great day!