Урок английского языка 
5 класс

Учитель: Голуб Елена Владимировна, 
учитель английского языка 
МБОУ «СОШ № 23», г. Мурманск 

Тема урока: «People around us»

Цель: Актуализация языковых навыков

Задачи: 
- учебный аспект – научить владеть способами взаимодействия с окружающими людьми;
-познавательный аспект - расширить языковые знания обучaющихся по теме «People around us»; 
-развивающий аспект – создать условия для развития коммуникативных навыков, создать условия для развития таких аналитических способностей учащихся, как умение анализировать, сопоставлять, сравнивать, обобщать познавательные объекты, делать вывод, создавать условия для развития памяти, внимания, воображения, содействовать формированию самостоятельной познавательной деятельности.
-воспитательный аспект – способствовать развитию умения отстаивать свою точку зрения, способствовать развитию культуры взаимоотношений при работе в парах ,группе, коллективе, способствовать развитию интереса к изучению иностранного языка, содействовать воспитанию культуры общения, потребности в самовоспитании.
Оснащение урока: компьютер, мультимедийный проектор, колонки.
Ход урока 
I. Организационный момент 
(Цель: познакомиться, определить цель урока)

Hello, dear students! Nice to see you. 
I’m your teacher today. My name’s Elena Vladimirovna. The theme of our  lesson is “People around us.”We meet people every day. Some of them are strangers and we know nothing about them. Some people are our friends and relatives. But all people are different. They’ve got different hobbies, different likes and dislikes , different jobs and traits of characters. Today we’re going to describe people’s main characteristics and their jobs. I think it’ll be interesting to learn more about each other. Lets try to do it.
 
II. Фонетическая зарядка (Цель: снять напряжение)

Answer my question, please.

-What day of the week is it today?

(-Today is Monday.)

-OK.I want to know what your favourite day of the week is.

(Учащиеся отвечают.)

-I’ve got a funny poem. Repeat the words of this poem after me.

Sneeze on Monday, sneeze for danger

Sneeze on Tuesday, kiss a stranger.

Sneeze on Wednesday, get a letter.

Sneeze on Thursday, something better.

Sneeze on Friday, sneeze for sorrow

Sneeze on Saturday, see your sweetheart tomorrow.

What’s tomorrow?

-But don’t sneeze. Be healthy.


III. Речевая разминка (Цель: погружение в языковую среду)
-I want to get more information about you. Answer my questions.

(Примерные вопросы для учащихся)

-Do you like to go to school? Why?

-What is your favourite subject at school?

-Have you got any hobbies? What are they?

What is your hobby?

-Why do you study English?

-What is your favourite holiday?

-OK.Thank you.

VI. Актуализация изученного материала по теме «Traits of Character».

-You know that all people aren’t like each other. They’ve got their own traits of character.

-Could you name some of them?

(Если учащиеся затрудняются назвать черты характера, учитель помогает им.-A person who knows a lot of things is…..)

Учащиеся называют черты характера, учитель повторяет с ними, показывая карточки со словами(clever,shy,kind,angry,strong….)

-Well, there are some new words which help you to describe people.

-Look at the screen.

Показ слайдов, учащиеся повторяют слова и дают их перевод. Затем все хором повторяют слова по карточкам.

-Good job. Now I want to know what kinds of people you like.

-I like……….and………people .And what about you? (Учащиеся высказывают своё мнение).

-And what could you say about yourself?

-I think I’m sociable, friendly and creative. And you?чащиеся строят высказывания о себе)

-Well done. Do you like to play? Let’s play.-One of you come up to the table, take a card and see a word. Don’t read it aloud. Try to show this word to us.(слова-angry,shy,strong,happy,sad….Если ученики стесняются или затрудняются выполнить задание, пусть учитель первым покажет одно из слов)

- Great.Thank you.


VII. Актуализация навыков чтения и говорения. 

-I think I’m sociable so I’ve got a lot of friends. One of them is Larisa. She lives in America. Larisa is a teacher. You’ve got a text ”My Friend”. It’s about Larisa. Read it and find out what kind of person Larisa is.

-The time is over. Well, what do you think about Larisa? This flower can help you. Begin your sentence with these words центре цветка написаны начало предложений-In my opinion….I believe that…As it seems to me….на лепестках начало высказывания о герое текста-Larisa is sociable because….объяснение учащиеся должны найти в тексте),take a petal, read and find explanation in the text.(учащиеся выполняют задание).

-Yes, you’re right. Larisa is a nice person. She is a teacher. Do you know other jobs? Name them. (если учащиеся затрудняются назвать профессии, учитель помогает им вспомнить- карточки и вопрос What is he/she? Или предложения- This person drives a car. What is he/she?)

-Are you tired? Let’s have a rest. There is a funny song.

-Listen to the song and try to remember new jobs. (слушают песню)

-And now take these papers, find Part one. Match the people with the jobs. Let’s check this task.

-Find Part three-Complete the puzzle with the correct jobs. Let’s check the puzzle.

-Do you like to sing? Take the words of the song. Let’s sing.

-That’s good.

I want to know your opinion. What kind of person a teacher should be? What do you think?

-In my opinion….

-Are you creative students? Let’s check it.

-Create your own advertisement. Work in groups.

(Учащимся выдаются заготовки объявлений, они добавляют - профессию, качества, требующиеся для этой специальности). Представляют свои объявления.

-Fantastic.
VIII. Домашнее задание.

-Tomorrow it’ll be Valentine’s Day. Make a card for your friend. Write her or his name inside the card. Put the letters under each other. Write a trait of his or her character opposite of each letter. Write below the card-Be My Friend Forever. And tomorrow you will be able to send it to your friend.

-Our lesson is over. Thank you for your work. Good bye.