Урок по английскому языку в 11 классе на тему:

«ЧЕЛОВЕЧЕСКИЕ ЦЕННОСТИ. ПРАВА И ОБЯЗАННОСТИ»

Урок на тему: «ЧЕЛОВЕЧЕСКИЕ ЦЕННОСТИ. ПРАВА И ОБЯЗАННОСТИ»

Дата: 20.11.2022 год.

Автор: учитель английского языка Гусейнова Людмила Алексеевна

Предмет: английский язык.

Класс: 11

УМК: Английский язык 11 класс, авторы: О.В.Афанасьева, И.В.Михеева.

Задачи урока

Образовательные

Расширение эрудиции учащихся

Тренировка и активизация лексических единиц по теме

Развитие умений речевой деятельности (просмотровое чтение,

аудирование

, общее понимание информации на слух, диалогическая речь)

Развивающие

Развитие творчества, воображения, фантазии

Развитие оперативной памяти,

Развитие умения использования текстовых опор Развитие языковой и контекстуальной догадки

Развитие умения игнорировать лексические и смысловые трудности

Развитие социокультурной компетенции

Воспитательные

Развитие умения работы в разных режимах, помощи друг другу

Воспитание активной жизненной позиции

Здоровьесберегающие

Чередование различных видов деятельности

с

целью предотвращения утомляемости учащихся

с

целью достижения эмоциональной удовлетворенности от урока

Методы и формы

Объяснительно-иллюстративный

Репродуктивно-алгоритмический

Метод самостоятельного анализа нового материала

ЭОР: https://nsportal.ru/shkola/inostrannye-yazyki/angliiskiy-yazyk/library/2019/08/21/konspekt-otkrytyy-urok-po-angliyskomu

https://nsportal.ru/shkola/inostrannye-yazyki/angliiskiy-yazyk/library/2019/05/19/prava-i-obyazannosti-8-klass-umk-yu-a

https://shareslide.ru/angliyskiy-yazyk/prezentatsiya-k-uroku-prava-i-obyazannosti-1

План урока.

Организационный момент - 1 мин

Введение в тему урока. Просмотр слайд шоу- 2 мин

Формулировка темы урока

 – 

1 мин

Фронтальная работа с классом по кластеру – 5 мин

Совершенствование навыка чтения- 10 мин

Совершенствование навыка говорения – 10 мин

Совершенствование навыка

аудирования

– 10 мин

Совершенствование навыка говорения. Развитие социокультурной компетенции – 4 мин

Рефлексия. Создание

квилта

– 2 мин

Ход урока

Организационный момент

Teacher: Hello, my friends. I’m glad to see you. Feel yourself comfortable. I hope you are ready to start.

Введение в тему урока. Просмотр слайд шоу.

Teacher: Dear students! I’d like you to watch the slide show and try to guess what we are going to speak about.

Формулировка темы урока

.

Teacher: Could you tell me your ideas?

Ответы учеников

Teacher: Yes you are right. Today we’ll speak about the most important things in our life - rights and responsibilities. But what are they? Now look at the blackboard and match the description with the words “right” and “responsibility”.

Ответы учеников

Smth you’re legally or morally allowed to do (right).

It’s your job or duty to do it (responsibility).

Фронтальная работа с классом по кластеру

Teacher: Now let’s speak about rights. What rights do you know? Go to the blackboard and write down your ideas in the spider gram.

Совершенствование навыка чтения

Teacher: Surely, you know about the Universal Declaration of Human rights. Look at the extract from it and scan it for more specific information.

Учащиеся читают текст и дополняют кластер.

Совершенствование навыка говорения.


Teacher: These are our rights but what about our responsibilities. Match the rights to the responsibilities

To

be

educated

To

be

safe

To live and work in a clean and unpolluted environment

To

be

treated

with

respect

RIGHTS

Responsibilities

To respect others regardless of sex, age, ethnic origin, nationality

Not

to

bully

/

harm

others

To

obey

the

law

To

look

after

the

environment

Ответы учеников.

Teacher: My friends! Think of your rights and responsibilities at home and school. Discuss them in pairs. Don’t forget to ask about your mate’s opinion.

Работа в парах.

Совершенствование навыка

аудирования

.

Teacher: Now listen to 5 speakers. Which of the comments might each speaker say? There is one comment you don’t need to use. This task is in the form of Russian Final exam. We’re going to listen the recording twice.

A I all teenagers should do the chores.

B I have more responsibilities because I’m older.

C Chores take up a lot of my free time.

D I find cleaning relaxing.

E I’m too busy to help out much.

F I don’t mind doing outside chores.

Speaker (1,2) ; Comment

После прослушивания обсуждаются результаты.

Совершенствование навыка говорения. Развитие социокультурной компетенции.

Teacher: Undoubtedly, a person should be responsible for the behavior and actions. You can use some phrases to express regret for the situations.

You said

smth

that offended a friend.

You missed your friend’s birthday party.

You forgot to do the shopping for your mum.

You

didn’t

help your friend when he/she needed you.

Expressing regret

Responding

I’m

so sorry! I

didn’t

mean to upset /hurt/worry you.

I had no idea you were so upset about…

Please

forgive

me

!

I feel

really bad

about…. So please accept my apologies.

I realize I was/

it’s

wrong to… I

won’t

do it again.

That’s

quite

alright

.

Thanks, I really appreciate that.

No

problem

!

Oh, it was nothing/

don’t

worry about it.

It’s

OK, you really don’t need to

apologise

.

Работа в парах.

Рефлексия. Создание

квилта

.

Teacher: Today we’ve discussed rights and responsibilities. Now you’ll work in groups. I’d like you to express your ideas, cutting out pictures and then each group will present the quilt to the class.

Учащиеся создают квилт, вырезая картинки из журналов.

Оценивание/

самооценивание

,

взаимооценивание

.

Домашнее задание.

Teacher: Write about the kinds of chores you have to do at home and express your attitude to them.

Thank you for your work at the lesson and hope this experience will be useful.